Recenzia lunii Noiembrie: Căutând-o pe Alaska

“Doamne, ce frig e afară. Am dat deja drumul la centrală şi totuşi parcă nu m-am încălzit destul. Parcă e un frig ce vine din interior. Brr…deja mi-a acaparat tot corpul, trebuie să găsesc ceva cu care să mă încălzesc, repede!”

Şi exact asta am şi făcut. Am fugit repede la farmacie să întreb ce mi-ar putea rezolva mica problemă. Mi-au indicat nişte pastile pe care le luasem deja, erau fără efect! Am plecat. Era frig şi ceaţă şi nici nu mai puteam să văd pe unde merg. Mi-am zis “nu mă aşteaptă nimeni acasă, cred că pot întârzia puţin” şi am intrat într-un magazin pentru a mă încălzi. Aveam de gând să cumpâr o cafea, să mai aştept puţin pentru a mi se dezgheţa extremităţile apoi să fug repede spre patul meu călduros. Când am intrat, am fost cuprinsă imediat de căldură şi extaz. Mă uitam să văd rafturile cu bunătăţi, dar nu puteam observa decât titlurile şi autorii aşezaţi în ordine de la A la Z. Nici nu-mi puteam imagina că am intrat în librăria mea preferată, dar cred că acolo m-a dus inima fără ca măcar să-mi şoptească ce surpriză are de gând să-mi facă soarta! De când nu mai trecusem pragul acestui tărâm. Era minunat şi ca să fiu sinceră, mă simţeam deparcă aş fi ajuns, după nenumărate călătorii, însfârşit acasă. Aşezate frumos, cu coperţi ce te putea face curios şi cu titluri ce-ţi trezeau pofta de a citi, aşteptau să fie descoperite, cumpărate, iar apoi citite pentru a fi mândru aşezate în biblioteca cuiva, dar şi în inima acestuia.

Fiind o persoană pe cât de pretenţioasă pe atât de copilăroasă la cumpărături, căutam o carte care să merite timpul meu limitat. Aveam impresia că le-aş putea cumpăra pe toate şi mă simţeam exact ca la 3 ani când intram cu mama în magazinele pline cu jucării şi o rugam să-mi cumpere nu 2, ci 10. Totuşi, eram nesigură pe mine şi niciuna dintre acele cărţi nu mă făcea să vreau s-o încerc cu cea mai mare ardoare. Aveam nevoie de ceva special. M-am simţit puţin dezamăgită când mi-am dat seama că nu găsesc nimic, iar atunci, mi-a sărit în ochi ceva negru cu câteva nuanţe de albastru şi un titlu interesant şi am observat-o cel mai probabil din cauza faptului că era puţin scoasă înafară, faţă de celelalte cărţi, dar m-am bucurat enorm că am dat peste ea. Am citit puţin descrierea şi, a fost destul căt să mă convingă să o iau acasă. Ceea ce m-a surprins era faptul că auzisem şi înainte de “Căutând-o pe Alaska” de John Green, dar nu era pe lista mea “must have”.

alaskaCând m-am apucat de citit mi-am dat seama imediat despre ce era vorba: un adolescent tipic, puţin plictisit, dar care era în căutarea unui Mare Necunoscut şi de asemenea era destul de curajos încât să meargă după acest lucru. Citeam cu poftă fiecare pagină şi trăiam alături de personaje simţind că mă regăseam în unele, simţind că eram cu adevărat acolo. Era o carte ca oricare alta, doar că felul în care era scrisă şi povestea expusă erau diferite. Avea pagini, coperţi şi mirosea a nou, dar ceea ce nu avea erau poveştile tipice unei cărţi fictive, de obicei cele supranaturale care te atrag tocmai deoarece este imposibil ca aşa ceva să se întâmple în realitate, sau poveştile de dragoste cu veşnicul final fericit. Avea în schimb frânturi din viaţa reală, lucruri care ni s-au întâmplat sau ni se pot întâmpla. Avea dificila perioadă adolescentină cu bunele şi relele ei, dar mai presus de toate avea prezentarea acesteia ca fiind ceva cu adevărat frumos şi nicidecum ca o dramă generală.

Neavând prieteni în statul natal, Florida, Miles Halter îşi doreşte ceva nou în viaţa lui, un Mare Necunoscut pe care pleacă să-l caute la liceul la care a fost şi tatăl lui, Culver Cleek. Exact ceea ce era de aşteptat se întâmplă, iar viaţa plictisitoare a lui Miles se schimbă radical. Îi întâlneşte pe Colonel (Chip), Takumi, Lara şi bineînţeles cea mai frumoasă şi interesantă fată din campus, Alaska Young cu care leagă prietenii (care după părerea mea ar putea dura pentru totdeauna într-un univers perfect) şi alături de care primul an la liceu trece relativ repede. Reguli încălcate, lucruri învăţate (atât despre viaţă cât şi de la şcoală), sticle de băutură, ţigări, farse, dar şi dăţile în care riscul de a fi prins creşte, plus multe alte lucruri ascunse de ochii celor mari redau cărţii o atmosferă vioaie şi plină de suspans de care cititorul se poate bucura din plin. Totuşi, ce se întâmplă atunci când observi că secretele acaparează totul, că nu-ţi poţi ajuta prietenii pentru că nu ştii nimic despre ei şi că lucrurile nu sunt pe cât par de uşoare? Ce se-ntâmplă când Alaska devine prea impulsivă, iar tu nu ştii exact cum să reacţionezi? Ce se întâmplă când viaţa de adolescent se dovedeşte a fi mai complexă decât este considerată? Urăsc spoiling-ul, aşa că voi spune scurt şi la obiect că are loc evenimentul principal ce leagă cele două părţi în care este împărţită cartea.

În două zile de citit am învăţat despre suferinţă, loialitate şi diferitele moduri în care te poţi ridica atunci cănd cazi, din punct de vedere emoţional bineînţeles. Am învăţat că tot ce faci nu prea are rost fără persoanele potrivite lângă tine şi că oricât ai încerca, ai nevoie de cineva care să te ajute să cicatrizezi rănile emoţionale şi să îţi fie alături ca să nu înnebuneşti…la propriu.

Cu siguranţă recomand această carte celor care sunt la început de drum în viaţă, adolescenţilor, dar şi celorlalţi cititori de diferite vărste, căci nu strică niciodată 300 de pagini citite în plus, îndiferent de povestea care le leagă sau genul acesteia. Este întradevăr o carte plină de motivaţie, din care poţi învăţa cum să supravieţuieşti uşor, dar poţi afla şi despre relaţiile dintre persoane în ciuda diferenţelor dintre acestea şi gândirii, părerilor total opuse, iar cu toate că poate fi considerată doar “o poveste de adolescenţi” este felul de carte care îţi propune să şi gândeşti în timp ce citeşti.