Recenzie: Jocul lui Ender de Orson Scott Card

Titlul cărţii: Jocul lui Ender 11998481_873283466059750_688171241_n

Autor: Orson Scott Card

Editura: Nemira

Număr pagini: 352

“Dar nu e şi un film cu numele ăsta?”

Dada,  este şi film,  dar eu vă zic că merită să dați 20 de lei să citiți cartea! De ce? Pentru că e cu MUUULT MAI BUNĂ!!
Am citit prima dată cartea. Mi-o comandasem de pe elefant pentru că mă intriga,  pur şi simplu titlul şi descrierea,  dar în sine,  nu ştiam absolut nimic despre ea,  aşa că am început să caut,  am găsit filmul şi la mai mult de 15 minute nu m-am uitat. Mi-am dat seama imediat c-o să iubesc cartea şi evident am făcut-o chiar mai mult decât m-am aşteptat.

Orson Scott Card prezinta cum Pamantul este atacat din nou. Gandacii extraterestri se incordeaza pentru o ultima lovitura. Supravietuirea rasei umane atarna de descoperirea unui geniu militar care ii poate invinge o data pentru totdeauna. Dar cine este el?

Ender Wiggin. Geniu. Neindurator. Viclean. Un maestru in strategie si tactica. Si un copil in acelasi timp. Copilaria lui Ender se termina atunci cand, recrutat de guvern pentru a fi antrenat in armata, ajunge in noua sa casa: Scoala de Lupta. Chiar si intre recruti de elita, Ender se arata a fi un geniu intre genii.

Reuseste in orice simulare de razboi. Dar oare toata presiunea si singuratatea vor ajunge sa il infranga inainte de batalia finala? Cum va reactiona el in conditii reale de razboi? In cele din urma, Scoala de Lupta nu-i decat un joc. Nu-i asa?

Capodoperă! Cu siguranță!
Şi unele scene din carte,  pur şi simplu nu se află în film. Iar ăsta e un motiv destul de bun pentru mine ca să vă spun să o citiți,  în loc să vedeți ecranizarea.

Se poate spune că “Jocul lui Ender” este o carte despre copii,  pentru copii,  dar cine zice ca nu o pot citi şi ceilalți?  Este atât de complexă şi cu un mesaj atât de puternic,  încât nu iți vine pur şi simplu să o laşi din mână. În timp ce urmăreşti călatoria lui Ender spre marele război interstelar pe care el şi alți copii de aproape aceeaşi vârstă cu el sunt obligați să-l poarte,  te încearcă un sentiment de intrigă enorm. “Şi ce-o să facă acum? Doamne nu-i corect cum o să se descurce? DE CE,  DE CE? Nu pot să cred că au făcut asta,  trebuie să mai citesc un capitol. ” cam aşa ar suna gândurile unui cititor pe parcurs.
Şi aici am să fac o paranteză şi-am să vă spun că, în ciuda nervilor, dezamăgirii, milei şi a iubirii care vă încearcă datorită sorţii necruţătoare a lui Ender, cartea este cu siguranţă şi amuzantă. Umorul se găseşte, pe ici pe colo, aşa încât cartea este şi mai atrăgătoare.

-Ai un examen oral, este? pufni Peter

-Gura, Peter! se răsti fata.

-Ar trebui să te relaxezi şi să te bucuri. Putea fi şi mai rău.

-Nu ştiu cum.

-Putea fi un examen anal.

Ender, un copil supus la tensiunea adulților, caruia drepturile i se încalcă din plin şi este de asemenea asuprit până peste măsură,  tinde să fie genul de personaj mereu pe pozitii. Ştie ce vor adulții de la el şi nu este dispus să asculte. În totdeauna se descurcă la şcoala spațială la care merge unde ați spune că face câte 6 ani într-unul singur,  fiind mutat şi izolat atât de des că la un moment dat pierzi efectiv şirul. Sfidează regulile luptelor,  iar jocurile sunt cele care-l interesează cel mai mult.

Să vezi un simplu copil care are nevoie de afecțiune şi recreere,  luat de lângă familia sa şi supus unui stres enorm este,  într-adevăr şocant,  dar ceea ce e surprinzător la această carte este ceea ce pot face copii când sunt puşi sub presiune. N-am putut să mă abțin să mă gândesc “ce… n-am văzut copii aşa inteligenți toată viața,  n-am mintea asta nici la 16 ani… ” şi pe bună dreptate,  cu toate că vor să supraviețuiască,  copii aştia au niște daruri. Mai mai că ți-ai dori să fii în pielea lor.

Dar maturizarea grăbită a lui Ender pe parcursul cărții e dureroasă. Renunță la familie,  renunță la a mai încerca să-şi facă prieteni şi e într-o lupta continuă cu cei de la conducere dar şi cu psihicul său ce stă la limita dintre normal şi nebunie. Dar pur si simplu,  nu poți fi normal în lumea lui. Aşa că devine rece,  distant şi neîncrezător cu oricine se apropie de el. În afară de echipa lui de mici soldați. Încă încearcă să se împotrivească,  dar când viața pământului e în mâinile tale, trebuie să rişti. Da, e,  la numai 12 ani,  cu adevărat la maturitate. Un adult matur şi, aş spune,  dur,  exigent poate chiar puțin crud. Dar bunătatea? Nu-şi pierde niciodată bunătatea. Cred că,  asta e cel mai important lucru pe care-l putem învăța de la Ender.

Desigur, firul narativ nu se rezumă doar la povestea lui Ender, ci şi la cei pe care îi iubește cel mai mult sau, în cazul fratelui său, de care este speriat. Narațiunea se despică în două în carte (şi aici începe distracția), prezentându-i pe fratele şi pe sora acestuia,  care… conduc lumea? Da,  ați auzit bine… copii aştia neastâmpărați conduc lumea. De ce? Din ambiție. Şi-n timp ce Ender se luptă sus pentru a salva planeta,  frații săi se luptă jos,  ca să țină în frâu forțele politice…un adevărat haos ce pot spune, dar tocmai asta mi-a plăcut mie cel mai mult. Felul cum,  în tot acest haos,  lucrurile se organizează intr-un fel.

Da cu siguranță copii pot conduce lumea, dar nu-i pune să facă asta, îşi vor pierde mințile.
N-am să spun nimic despre sfârşit care e cel mai mare plot-twist citit de mine vreodată,  deşi cartea are destule de genul doar că mai mici. Ar însemna să va dau spoiler,  dar vă spun că, romanul este absolut genial de la început până la sfârşit.

Plin de ştiință,  psihologie,  SF,  merită să-l încercați,  vă spun,  vă veți dori şi celelalte volume! Aştept parerile voastre dacă vă hotărâți să-mi ascultați sfatul. Până atunci,  eu n-am ce să spun mai mult decàt atât.

Aici e varianta în română: Jocul lui Ender de Orson Scott Card – libris

Şi dacă vreţi engleză…Ender’s Game by Orson Scott Card – okian

~Pe data viitoare şi lectură plăcută!~